Nätet

Det är, som sägs skrämmande att notera skillnaden i åsikter och insikter mellan alla de tiotusentals som följer olika nätbloggar, alternativa media och utländska nyhetskanaler och jämför med den svenska rapporteringen i svenska tidningar, radio och TV. Aldrig hade man kunnat föreställa sig att så många av de senare kan vara så naiva, sannolikt orsakad av en lång tradition om tillit till myndigheters objektivitet o relativa frihet från korruption och medias tidigare kritiska roll som granskare av makten.

Invandring och mörkläggning

shh
Jag tillbringar större delen av min vakna tid framför fyra stora skärmar, alla kopplade till samma dator. På en av skärmarna finns nätet, fönstret till världen, på en annan mailen, där alla de som vill nå mig kan ta kontakt, alltifrån spelbolag som vill ge mig förmåner, över potensmedelsnasare till folk som läst något jag skrivit och vill kommentera. Telefonen ringer inte särskilt ofta. Brevlådan är ett ställe där jag hämtar dagens tidning, reklam och räkningar. Privata brev dyker sällan upp, trots att jag har en skrivande vänkrets. Och även om jag alltifrån sjuårsåldern levt i böckernas värld, så ägnas numera långt mer lästid åt nätet än åt böcker. Nätet är det som gäller.

Nätet är friheten, kunskapen, missbruket, perversiteterna, mobbningen, ondskan, arbetet, förtvivlan, hatet, knasigheterna, glädjen. You name it!

Makten tycker inte om nätet, utom när det gäller den egna tillgången förstås. Mer preciserat: Makten vill alltid ha kontroll…

View original post 1 305 fler ord

Kommentera

