En svår fråga

Det finns ett par politiska beteckningar som är särskilt hedrande. Jag tänker på statsman och landsfader. För mig signalerar de nationsledare som höjt sig inte bara över det ständiga politiska käbb…

Källa: En svår fråga

Kvinnlig frigörelse betyder också att kvinnan tar sitt barn och går – i stort sett, därför att det blir enklare så, när hon ändå får ta hela ansvaret för hemmet. Ett bekymmer mindre, helt enkelt och inte minst, mindre jobb.
Efter att ha läst din krönika borde jag börja tvivla på att jag är kvinna. Men så är inte fallet.
Jag har jobbat inom försvaret – forskning – och håller förstås hårt på att vi ska ha ett starkt försvar, militärt, ekonomiskt och civilt. Jag vill absolut ha helkoll på vilka individer som släpps in i landet och på vilket sätt de kan tänkas bidra med att såväl försörja sig själva som bli en resurs.
Känslan för djur och natur har nog främst att göra med uppväxten och den nära kontakt man som liten hade naturen – mer än med kön. Jag är ateist och har alltid haft mina främsta upplevelser i naturen – älskar att ströva ensam runt – och gjorde dagliga utflykter med kvälls-/middagsmålet med mitt frånskilda barn under förskoleåldern, några timmar varje dag.
Pappan blev mer intresserat delaktig efter skilsmässan, vilket alls inte är ovanligt. En bidragande orsak till skilsmässan var dock att det var omöjligt för mig som mamma att fortsätta min yrkeskarriär som gift, däremot inga problem som skild. Dessutom släppte jag inte jobbet helt under barnledigheten, inte ens på BB. Det var inga stora problem att samordna mammarollen med forskning.
En annan avvikelse som jag också tycker mig se mellan resonemanget och kvinnor är faktiskt att de djärvaste och klaraste uttalandena görs framför allt av ett fåtal kvinnliga reportrar och de som kämpar mot islamiseringen i samhället är också främst kvinnor.
De män jag har kontakt med i verkliga livet är, åtminstone i jämförelse med mig själv, oerhört mycket mer vacklande i sina värderingar och i mycket tycke bra mycket mer ologiska i sina resonemang relativt politiken, samhället, demokrati och konstituionen.

Kommentera

