En verksamhet på små rosa moln med bristande befogenheter

Exakt vad det handlar om – att på ett listigt sätt lyckas lura ut den bråkiga eleven ur klassrummet på det att de övriga eleverna kan få undervisning.

Jag ägnade den mesta förberedelsen av en lektion i en klass på gymnasiet åt att fundera ut hur en viss elev skulle kunna förpassas ur salen om denne händelsevis dök upp.

Som lärare och pedagog mår man naturligtvis inte bra, men det är det enda som fungerar. I detta fall brukade jag allt som oftast be eleven hämta något i förvissning om att eleven inte skulle återkomma. Det fungerade bra och majoriteten av eleverna fick på bekostnad av denne elev den undervisning de hade rätt till.

Petterssons gör skillnad!

Jag är en lärare i Stockholm och har skrivit tre stycken insändare som inte publiceras av någon av de traditionella medierna. Jag hävdat inte att insändaren borde publiceras, de är deras rätt att neka publicering. Men jag hävdar att insändarna jag skrivit representerar verkligheten i skolan, och motsätter en del etablerade antaganden. De kan därför vara lite provokativa. Jag vill därför erbjuda er blogg att publicera dem om ni vill.

INSÄNDARE. När sist kom en riktig lärare till tals rörande den svenska skolan? Inte skolpolitiker, eller högt uppsatta administratörer inom skolverket, inte journalister eller pensionerade lärare som vill bli politiker. Utan faktiska lärare, Dom som faktiskt har ”boots on the ground”?

View original post 1 008 fler ord

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s